Dag 2 Zoeterwoude dorp - Alphen aan de Rijn

23 april 2023 - Den Haag, Thuis, Nederland

16.2 km, totaal 44.4 km.

De hele nacht heeft het stevig door geregend met een windkracht 6 a 7, maar belangrijker alles in de tent is droog gebleven, wel natuurlijk klammig door de hoge vochtigheidsgraad.

Vanochtend om een uur of zeven wakker en meteen maar even met mijn brandertje, koffie en ontbijt naar het afdakje. De koeien die in de stal ernaast staan zijn ook al wakker en loeien dat het een lieve lust is. Ook de boer komt even langs en we babbelen wat over koetjes en kalfjes, waar zou je het ook anders over kunnen hebben op een boerencamping.

Ongeveer twee uur later is alles ingepakt en ga ik op weg naar Alphen aan de Rijn, een relatief korte tocht. Ik voel aan mijn benen en voeten wel dat gisteren met bijna 30 km het best wel pittig was dus prima om vandaag wat minder te doen. De etappe van vandaag gaat alleen maar door het landelijk gebied van het groene hart, met alleen maar weilanden. Helaas kan ik niet overal de route volgen omdat het broedseizoen is begonnen en ik regelmatig om een natuur gebied heen moet.

Na een paar uur door de regen te hebben gelopen kom ik een metalen bankje tegen, mooi ik denk ik, even een doekje uit de rugzak halen om het ergste water weg te halen zodat ik ongeveer droog kan plaatsnemen. Ik zit nog maar net en ineens wordt het droog, maar niet voor lang na 20 minuutjes toch weer spetters, maar ja niet zeuren, ik kies er zelf voor en dit droge momentje heb ik toch maar mooi gehad.

Ondanks de vaak lange rechte stukken door de weilanden is er toch een hoop te zien, daar zit een zwaan op het nest, de partner zwemt even verder rond en kijkt me woest aan, alsof hij zeggen wil kom niet te dicht bij mijn broedende vrouwtje. Even verderop is een wei met paarden, ze spelen wat met elkaar, trekken een sprintje en staan dan in ene weer kopschuddend naar elkaar te kijken. Ik loop nu ook in het gebied van de boom kwekerijen, grote percelen, de aarde bedekt met plastic en de boompjes als een keurig opgesteld leger in rijtjes en strakke vierkantjes opgesteld. Later bedenk ik me ineens dat ik nog geen foto gemaakt heb, maar die voortdurende nattigheid en grijze luchten zijn ook niet uitnodigend.

Ja wat zal ik verder nog vertellen, ik passeer 3 plaatsen waar je koffie zou kunnen krijgen, maar helaas allemaal dicht, gelukkig had eentje wel een overdekt terras met droge stoeltjes, ben daar maar gaan zitten voor de middagpauze. Na nog flink door de bagger plassen te hebben gelopen, waardoor grote klompen klei aan mijn schoenen bleven hang kom ik eindelijk zo tegen een uur of drie aan op camping Polder Flora in Alphen aan de Rijn, al met al was het vandaag best zwaar, en wellicht was dat ook van mijn gezicht af te lezen. De camping houdster nodigde me in iedergeval gelijk uit voor een kop koffie. Vervolgens even kijken waar ik kon staan, de camping was helemaal verzadigd van het regenwater van de laatste dagen, het leek wel een moeras. Gelukkig was er aan de rand van het veld een plekje dat mischien 10 cm hoger lag, dus daar mijn tentje neergezet.

Na een natte en ook wat koude dag is een warme douche extra lekker en had ik nog wel wat fut om de camping wat te bekijken. Deze was mooi opgezet, met wat waterpartijen waar van alles in rond zwom, helaas was de afstand tot een snelweg niet zo groot, waardoor je eigenlijk continu auto geluiden hoorde. Ook hier mocht ik in een schuur mijn potje koken, waar ook weer stoelen en een tafel stonden, alles was weer goed geregeld. Na het eten nog een kopje koffie na en wat strunen tussen de boeken en tijdschriften, maar van echt lezen kwam het niet, was al lekker rozig geworden dus rond een uur of tien lekker de slaapzak weer opgezocht.