Den Haag - Zoeterwoude dorp

23 april 2023 - Den Haag, Thuis, Nederland

31 maart 2023.

28.2 km, totaal 28.2 km.

Vandaag gaat het beginnen. Van vrijdag tot zondag lopen over het Romeins Limespad naar Woerden. Een afstand van 75 km in drie dagen. Eventjes de nieuwe tent, kooktoestel en slaapzak uit proberen, zodat als ik op Koningsdag echt op stap ga ik geen verassingen meer tegenkom. Oja ook voor het eerst een lange termo onderbroek mee, de nachten zijn nog best koud.

Om 8 uur de deur uit, rugzak op en regenjas aan, het gaat de komende 2 dagen regenen, dus die jas is geen overbodige luxe. Afscheid genomen van Peet, en ondanks het feit dat ik weet dat ik zondag weer thuis kom voelt het echt als de start van een lange reis. Wat zal ik onderweg tegenkomen, kan ik het fysiek aan, wie zal ik ontmoeten, vind ik het net zo leuk en waardevol als in 2017. Allemaal vragen waar ik de komende tijd wel antwoord op zal krijgen.

Maar goed, op weg dus, langs het Wateringse veld college, de oude school van Melissa, en richting Voorburg. De regen valt gestaag, het doet me niet veel, en lopend langs het water maken de Meerkoetjes een hoop kabaal, kuikens zie ik nog niet, maar dat zal niet zo lang meer duren. Even voorbij Rijswijk, loop ik langs de Mac Donald, gisteren hebben Peet en ik daar nog een hamburger gescoord, nu loop ik er voorbij, heb net een banaantje op, en er zit nog voldoende brood in mijn rugzak. Via een fietspad loop ik onder de A4 door en vraag aan een voorbijganger, waar ik moet afslaan om verderop weer onder de A4 naar Voorburg te kunnen. Hij wijst mij stellig de weg naar rechts, voor mijn idee is dat richting Delft, dus ga ik toch naar links op mijn gevoel af en dat blijkt achteraf de juiste keuze, kortom niet te veel vragen maar gewoon je eigen plan trekken. Na enige tijd loop ik Voorburg voorbij en langs de Vliet en het attractiepark Drievliet naar Leidschendam. Vlakbij een sluisje in de Vliet is een pannenkoek restaurant, het is ondertussen ook al 12 uur dus een pannenkoek met spek is aantrekkelijk. Even de natte regenjas aan en opwarmen bij de openhaard, die uit staat.

Na deze tussenstop gaat het door naar Leiden, via het het natuurgebied de Vlietlanden. Nou ja natuurgebied, volgens mij is het aangelegd en het geluid van de A4 is nooit ver. Dit is zo'n stuk waar geen einde aankomt, mijn linkervoet begin ik te voelen, ik heb nieuwe schoenen, en het lijkt net of mijn enkel wat knel zit. Op een nat bankje maar even de schoen wat losser maken, dan gaat het al wat beter. Na ongeveer twee uur lopen met nog steeds vallende druppels om mij heen raak ik de weg kwijt. Onder mijn voeten wordt een nieuwe tunnel gegraven die de A4 en de A44 met elkaar moeten verbinden. Bovengronds is natuurlijk ook bouwactiviteit, waardoor ik soms om moet lopen, maar de bouwers hebben vergeten om mijn rood witte wegmarkeringen te verplaatsen. Maar goed ik bereik Leiden en kom dan uiteindelijk op het echte Romeinse Limespad aan dat loopt van Katwijk naar Nijmegen. Het Limespad volgt de noordelijke Romeinse grens. Later zal ik daar wel iets meer over vertellen. Bij een oud klooster kruis ik voor de laatste keer de A4 en wandel Zoeterwoude dorp in. Even langs de Jumbo om nog wat krentenbollen voor morgen te halen en dan de camping Rustdam opzoeken waar ik mijn tentje op ga zetten.

De camping mijnheer verwachte me al en heeft een hele envelop met streek informatie voor me, daar ga ik toch geen gebruik van maken, dus ik geef alles weer terug voor de volgende kampeerder. Met 5 minuutjes staat mijn tentje, een nieuw exemplaar van net aan 600 gram en mijn wandelstokken worden als tentstokken gebruikt. Naast mij staat een camper, van achter het glas kijken twee paar ogen naar hoe ik het tentje in de regen aan het opzetten ben. Wat zouden ze tegen elkaar zeggen, ik zal het nooit weten.

Van de camping eigenaar mag ik onder een afdakje mijn eten koken, er staat zelfs een tafel en een bank, wie doet me wat. Na een maaltijd van noedels en soep ga ik nog even douchen en bij de koeien kijken, het is ondertussen al negen uur dus mooie tijd om de route van morgen even te bekijken en vervolgens met de termo onderbroek aan het tentje in te kruipen. Morgen verder