Opnieuw onderweg

23 april 2023 - Den Haag, Thuis, Nederland

Het is vandaag zondag 23 april, over 5 dagen op Koningsdag ga ik opnieuw onderweg naar?????.

Ja waar naar toe eigenlijk? Na mijn tocht in 2017 had ik bedacht om nog een keer op pad te gaan maar dan vanaf huis naar Santiago of Rome. Omdat ik de keuze van de eindbestemming nog wilde openlaten heb ik bedacht om via de Elzas, Jura en de Franse Alpen tot ergens in de buurt van Genève te gaan lopen en dan pas een besluit te nemen wat de eindbestemming zal worden.

Na wat gepuzzel over de te lopen route bleek deze tocht ongeveer 5 maanden in beslag te nemen, met nog een maandje acclimatiseren erbij ben ik dus een half jaar uit beeld. Dat leek mij toch net ietsje teveel van het goede en heb ik besloten om de tocht in stukken te lopen. De komende jaren wil ik drie tot maximaal 4 weken lopen, starten vanuit huis en het volgend jaar weer verder waar ik gestopt was totdat het punt ergens in de Franse Alpen, waarna ik de keuze voor Rome of Santiago maak. Dat laatste stukje is dan nog ongeveer 3 maanden en dat loop ik dan in 1 keer. Kortom het wordt een project van een enkele jaren.

Oke, nu ik de hoofdroute en planning bepaald had kon ik over de details nadenken. De weg naar Rome en de weg naar Santiago kruisen elkaar in Langres, een plaats in Frankrijk, dus de eerste vraag was hoe kom ik in Langres. De korste route vanuit Den Haag is via België naar Reims, maar het gaat niet om de bestemming maar de weg er naar toe is voor mij belangrijker. Ik wil zoveel mogelijk over oude pelgrimsroutes lopen, in de natuur en als het even kan via een bestaand pad zodat ik autowegen kan vermijden. Ergens in de periode na 2017 is er een nieuw wandelpad aangelegd in Nederland, het Romeins Limespad. Ik kan dit pad starten vanuit Den Haag naar Nijmegen, van daaruit loopt een pad van Nijmegen naar Keulen. De Dom bij Keulen is een belangrijke historische verzamelplaats geweest voor Pelgrims uit Duitsland, en ook vanuit Scandinavië. Vanaf Keulen kun je langs de Via Coloniencis naar Trier en van daaruit naar Metz, Dijon, Cluny, uiteindelijk naar Le Puy en Velay, waar weer een keuze punt is naar Rome of Santiago.

Zo het plan is gemaakt, de startdatum bepaald, en omdat ik nog even wat spulletjes wilde uittesten ben ik stiekem al een paar weken voor koningsdag op pad gegaan, maar daarover meer in de volgende blog.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade